• Velkommen
  • Et kig ind i Frederiks Asyl
    • Udeliv i Frederiks
    • Pædagogiske værdier
    • Udviklingsprojekt/forskningsprojekt om pædagogiske rutiner og aktionslæring
    • Læreplan, tilsynsrapport og privatlivspolitik
    • Anerkendelse, nærvær og omsorg
    • Selvhjulpenhed
    • Traditioner
    • Projekter
    • Koloni
    • Patrulje
  • Dagens gang
    • Dagens gang i vuggestuen
    • Dagens gang i børnehaven
    • Hvorfor har vi madpakker med i Frederiks?
  • Medarbejdere
  • Forældre
    • Forældrebestyrelsen
    • Forældresamarbejde
    • Når dit barn bliver syg
      • Vi kan alle blive pressede!
  • Om Frederiks
    • Frederiks historie
    • Det tostrengede system
    • Institutionsbestyrelsen

Anerkendelse, nærvær og omsorg

Vi skelner imellem den synlige omsorg og den usynlige omsorg.

Den synlige omsorg

Er blandt andet at give barnet mad, når det er sulten, vand at drikke når det er tørstig, tøj på så det ikke fryser, hjælpe barnet af tøjet, hvis det har det for varmt, hjælpe barnet på toilettet og med at få vasket hænder, hjælpe barnet over vejen, give barnet plaster på når det har slået sig.

Den usynlige omsorg

Træder frem der hvor personalet gør sig tanker om barnets psykiske velbefindende, og bruger deres indfølingsevne og empati til at forstå, hvordan barnet har det. Det er den, vi bruger, når vi oplever at barnet er ked af det og må trøstes, at barnet ikke trives med de andre børn og skal have støtte til at komme videre, eller hvor barnet bare har brug for en voksen til at sidde på skødet af.

Den usynlige omsorg gør sig gældende dér, hvor et barn har mestret en opgave og skal have anerkendelse og skulderklap, eller hvor personalet igennem åbenlys interesse får det til at føle sig elsket, respekteret og anerkendt.

Omsorg er også at børnene oplever personalet som troværdige og ansvarlige

At personalet sætter grænser og er tydelige i deres udmelding til barnet, om hvad der er til forhandling, og hvad der ikke er til forhandling.

Eksempel
Selv om børnene nogle gange har lyst til at gå og fjolle på fortorvet, så er det ikke noget, vi kan forhandle om, her er det personalets anvisninger, der gælder.

Hvis børnene beder om at blive længere tid på legepladsen eller signalerer gennem deres adfærd, at de har det så dejligt på legepladsen, og er helt fordybet i det de laver, kan vi derimod ”forhandle” om det (sige: “Okay, vi bliver lidt længere, når I nu gerne vil lege lidt mere”, eller sige: ”Vi skal hjem, men jeg kan høre på dig/se på dig, at du leger så godt, så du må lege lidt endnu, og så går vi om lidt”).
Her vil børnene kunne lære, at de har medbestemmelse. Det er vigtigt, at børnene får den oplevelse også.

På kælketur

En kælketur i Ørstedsparken er altid en succes

Adresse

Sankt Peders Stræde 12

1453 København K

Åbningstider

Mandag til fredag: 7-17

Rundvisning

Vi har rundvisning tirsdage kl. 10 efter aftale.

Ring og aftal nærmere på 33112400

Pages

  • Anerkendelse, nærvær og omsorg
  • Dagens gang
    • Dagens gang i børnehaven
    • Dagens gang i vuggestuen
  • Et kig ind i Frederiks Asyl
    • Projekter
    • Traditioner
    • Koloni
    • Selvhjulpenhed
    • Patrulje
  • Forældre
    • Når dit barn bliver syg
      • Vi kan alle blive pressede!
  • Forældrebestyrelsen
  • Forældresamarbejde
    • Relevante links
  • Frederik d. VI’s Asyl – Integreret institution
  • Hvorfor har vi madpakker med i Frederiks?
  • Læreplan
  • Læreplan, tilsynsrapport og privatlivspolitik
  • Legepladsens udflytter
  • Medarbejdere
  • Om Frederiks
    • Det tostrengede system
    • Frederiks historie
    • Institutionsbestyrelsen
  • Pædagogiske værdier
  • Praktisk information til forældrene
  • Robin Hood
  • Udeliv i Frederiks
  • Udviklingsprojekt/forskningsprojekt om pædagogiske rutiner og aktionslæring
  • Vi lægger vægt på
  • Asylselskabet
  • Kontaktinformation
  • Praktisk information

Archives

Categories

  • Ingen kategorier

WordPress

  • Log ind
  • WordPress
© Frederik d. VI's Asyl